OS-mössan - som borde vara en framgångssaga! PDF Skriv ut Skicka sidan
2010-03-03 13:54

osmossaNär jag såg den första gången tänkte jag "vad är det för något?". Andra gången var tanken "den ser lite mysig ut", sedan var jag fast! Som uppvuxen under Stenmarks storhetstid, med slalom-TV på skoltid och Ingemarsmössa på huvudet (stickad av min faster boende strax utanför Tärnaby!) var det plötsligt självklart att jag ville ha en OS-mössa! Sedan började surret runt omkring mig. Facebookstatusar rapporterade om pågående virkningar och färdiga mössor, ett nyhetsbrev i min mailbox sålde specialkit, men länken dit fungerade inte 2 dar efter nyhetsbrevet skickats ut (sidan bortplockad i panik?). Pressen rapporterade om Sveriges garnbutiker som stod totalt handfallna och önskar dom hade haft förhandstips om den officiella landslagsmössan, så de haft material hemma.

Frågan är om garnbutikerna förstår vilken otrolig chans de fått, alldeles gratis! Man läser i pressen om butiksägare som "inte hinner med sina vanliga arbetsuppgifter" (är inte betjäna kunder en av deras viktigaste vanliga arbetsuppgift?), garn och virknålar som är tokslut i hyllor och hos leverantörer och "originalmössor" som går för fantasibelopp på nätets auktionssiter. Nu senast fick jag rapport om ett butiksbiträde som till och med sagt (i förtroende, till en stamkund...) att hon "kräks på alla som kommer in och tjatar om OS-mössan". Jo, jag förstår att det ligger mycket frustration bakom ett sånt uttalande, eftersom de inte kunde tillhandahålla materialet, men vad är det för inställning? Vi pratar om kunder som tar mod till sig och kliver in i en butik de kanske aldrig förr satt sin fot i. Kunder som kanske blir fast i virkträsket, och därmed inte bara är kunder för stunden, utan potentiella stamkunder.

Hur hanterar man som företagare en sån här chans?

Man trollar med knäna! Kan man inte tillhandahålla rätt material hittar man andra lösningar. Man lägger ner sin själ i att tillfredsställa kundens behov, precis som man alltid ska göra. Det är ni som har materialkunskapen och expertisen, och kan föreslå ett annat garn, som man kan virka med dubbla trådar, eller det kanske finns rätt garn men i fel färg? Är ni så lyckliga att ni har rätt material i lager är det bara att packa kit, räkna ihop ett bra paketpris och ha det inom räckhåll direkt kunden kliver innanför dörren. Och för de kunder som är beredda att vänta på rätt material kan man alltid upprätta väntelistor. Le och stryk svetten ur pannan, det är nu tåget går, inte om 3 månader, när det är för varmt att använda mössan och OS-bragderna är glömda sedan länge! Tacka och bockar och var jätteglad för den nya kundtillströmningen, för det är på era kunder ni överlever och utvecklas!

Sedan är det bara att hitta på mer! Din kund gillade säkert inte OS-mössan bara för att alla andra verkar vilja ha en. Nej, de har påverkats av att se så mycket annat handvirkat och stickat under den växande handarbetstrenden och tycker helt enkelt den är snygg! Visst måste man ha en matchande halsduk? Oj, vad kul det var att virka, och vilken bra avkoppling framför TVn - jag kanske ska våga mig på att sticka något?

Själv sitter jag här med en OS-mössa på huvudet. Jag vågade inte virka den själv, utan beställde av min handarbetande mamma. Däremot har jag plockat fram stickorna och sitter i TVsoffan med ett skärp. Kanske blir det något mer av bara farten. Om jag får tag i något trevligt garn hos någon av stadens lyckliga garnbutiksägare.

...och du - var rädd om dina kunder! Gamla som nya!

alba grafisk form 2009