Sillburkar och praktikaliteter PDF Skriv ut Skicka sidan

Jag har tidigare pratat om sockerpakets tydlighet i skafferiet. Mat är formgivning som intresserar mig. :)

I söndags var det helgfrukost. Vi kokte ägg och plockade fram påskens överblivna sillburkar. Efter frukosten var det dags att plocka tillbaka resterna in i kylen. Då noterade jag att en förpackningsförändring gjort detta moment betydligt svårare för mig som konsument. Tidigare fanns det färgkodad pappersplombering på burkarna. Gult för senapssill, röd för tomatsill osv.

Vid senaste redesignen hade alla plomberna fått en enhetlig profil och färg - mörkblå. Så nu var vi tillbaka vid luktande och närsynt kikande i locken för att lista ut vilket lock som hör till vilken burk.

Visst är det snyggt med en enhetlig design i hyllan, men jag varnar lite för “tråkighetsfaktorn” också just i det här fallet. Orkar man leta upp sin favoritsill, när alla ser likadana ut på locket, där de står nerställda i lägsta kylhyllan i butiken? Är inte risken ganska stor att man väljer ett märke med tydligare färgkodning, där du snabbt hittar dina favoriter? Samma är inte alltid bäst.

alba grafisk form 2009