Kakelugnen sprider en skön värme idag, när vädret ute är surt och blåsigt. Så här i juletid är jag ovanligt aktiv i köket och pysslar gärna till lite nya julexperiment. I år testas en saffranssnaps med flytande saffran. Det eviga förpackningsletandet, ett telefonsamtal med mamman och senaste numret av ICAs Buffé har inspirerat till detta nummer.
Formgivning av förpackningar
Jag har alltid intresserat mig för vardagsdesign, och förpackningar är något vi ständigt omger oss med. Mjölkpaketen på bordet, tandkrämstuben i badrumsskåpet och fiskpaketet i frysen.
Färger
Genom åren har man kommit fram till hur vi associerar olika färger till olika saker. Fiskpaketet i frysen har mycket blått på sig - det använder sig i stort sett alla stora varumärken av! Blått är en färg vi automatiskt förknippar med kyla och friskhet. De frysta grönsakerna då? De är ju gröna? Grönt = färskt, nyplockat, direkt från naturen. Det är ett viktigare för de frysta grönsakerna än att de är frysta, alltså lyfts den gröna färgen fram. Vad tror du om hallonsoderöd tandkräm? Visst är den för barn, om den ens finns - för den färgen skriker ju socker och snask!
Funktionalitet
Tillhör du de som svär en lång ramsa varje gång du försökt öppna en paket Matlagningsgrädde och resultatet blivit en sönderklämd paket, grädde stänkt över vasken och öppningen full med plastfnas? Det hände mig senast igår. Ur brukssynpunkt gillar jag purepacken (alltså mjölkpaketen med “hustak”) bättre än bric även om man ibland får ta till gaffel-knepet för att öppna dom också. Men handlarna gillar utan tvekan bricen bättre eftersom de är så smidigt stapelbara i mjölkkylen. När kommer nya förpackningar som är ännu bättre funktionellt? Som funkar för handlaren, kunden och tillverkaren lika väl.
Utseende
För ett tag sedan läste jag en artikel om en förpackningsdesigner som avslöjade hemligheterna bakom matfotografering och vad som tilltalar konsumenten. Glass ska t.ex. vara lite varm, på gränsen till smältande för att den ska se aptitlig ut på bild. Kaffet ska alltid ha lite bubblor på ytan för att se nyupphällt och varmt ut (bubblor som ibland klistras dit i efterhand). Färdigstekta köttbitar eller helt kokt fisk ser blaskigt och tråkigt ut på bild, därför är förpackningsbilderna oftast på inte helt färdiga fiskbitar - liksom i kokböcker och tidningarnas receptsidor. Matfotografering är en hel vetenskap!
Tillgänglighet
Mamma ringde en dag och rapporterade att nu hade hon städat skafferiet, fått nog och ringt kundkontakt hos sockertillverkarna. Varför ser alla sockerpaket likadana ut på kortsidan? Och varför står bara produktnamnet på den sidan på ett enda av deras paket - brun farin. Är det bara viktigt hur paketet ser ut i butikshyllan, där framsidan frontas. När paketet väl vandrat hem genom kassorna spelar det ingen roll? Fel! Konsumenten använder slut på produkten och ska sedan köpa nytt. Vad väljer kunden nästa gång? I det här fallet finns det få konkurrenter, men i andra fall har paketet med tydligt produktnamn - så man hittar paketet hemma i skafferiet också - fördel före de som saknar tydlig text.
Det anmärkningsvärda med Kundkontakten här var att kundens åsikter bemöttes med kommentarer av typen “jaja, det är så många som ringt och klagat på det” och “Vi måste ha med produktfakta på kartongen”. Borde de inte vara mer intresserade av förpackningsutvecklingen till nästa omdesigning? Vi får väl se om vi hittar pärlsockret lättare nästa gång de byter förpackningsprofil…
Nu har du fått lite att fundera på nästa gång du går och handlar. Tillverkar ni produkter med förpackningar? Underskatta inte förpackningens betydelse! Alla är kanske inte som jag, som har ett aktivt intresse för designen, men alla gör en medveten eller omedveten bedömning av produkten baserad på förpackningen innan de bestämmer sig för att köpa. |