|
Sitter under en filt i soffan och njuter av en senhöst-blek sol som kikar in genom fönstret. Funderar lite på det här med grafiska profiler. Jag blev precis uppringd av en telefonundersökning, där en del av frågorna rörde banker. Som formgivare har jag ett extra öga på reklamen på TV, även om den ibland bara är dryg. En av frågorna var om jag sett någon bankreklam på TV nyligen. Näe, det kunde jag inte komma på någon.
Sedan kom en följdfråga: Det går en reklamfilm på TV nu med folk som håller upp glasskivor med båtar, magar och annat… Ja, det vet jag ju precis vilken det är - börjar till och med nynna musiken som är i den. Jaha, är den för den bank? Hrmm… Det har jag inte tänkt på bara… De har nog missat att få med sin grafiska profil i reklamen ordentligt, så man känner igen dom!! Det kanske inte räcker med en separat slutbild med en uppsmälld logotyp och någon speakerröst med ett budskap. Då har man redan kopplat bort den roliga filmen, och tankarna har vandrat iväg på annat håll… Här följer några punkter om grafisk profilering: 1. Igenkänning Detta är den allra viktigaste biten! Känner man inte igen företaget eller produkten direkt andra gången man kommer i kontakt med den, har man misslyckats med profileringen. Därför är det så viktigt att tänka igenom företagets profil, och sedan följa profilen - för att bli igenkänd och ihågkommen! 2. Känna sig hemma Helst ska profilen även ge kunden en känsla av trygghet och att vara hemma. Jag har själv alltid handlat på ICA. Där är jag hemma, trots gradvisa förändringar genom åren. Pojkvännen är däremot konsum-kille och första gångerna jag var med honom på Coop kändes det faktiskt som om jag var och handlade i ett annat land! Varusortimentet var helt annorlunda mot vad jag är van vid, utseendet på butiken håller en helt annan profil och det tar tid att hitta det man söker. Även om jag går in på ICA Maxi i en annan stad känner jag mej hemma, för Maxi kör samma stuk på skyltar, hyllorna är röda osv. Ja, ni förstår hur jag menar. Man är “hemma”. 3. Logotyper som huvudprofil När det gäller logotyper till företag finns det vissa som har så inarbetad logotype att de kan göra vad de vill med loggan, bara den ser ut som den brukar. Ett bra exempel är Ramlösa, som glatt kan byta ut ordet Ramlösa mot God Jul, utan att någon reagerar. Där snackar vi inarbetning!! Hur har du det med din profilering? Känner man igen sig? Finns det konsekvens, eller det blir lite som du känner för just då? Skriv gärna och berätta!! |