|
Tro inte man ligger på latsidan för att man smyger till sig en veckas semester i fjällen inte! Design finns verkligen överallt omkring oss, och jag tar aldrig paus från mitt iakttagande.
En sak som blev extra tydlig under min resa var de stora olikheterna och målgruppsanpassningen av tidningsomslag när jag letade tidningar i kiosk på Arlanda, som har större sortiment än mina vanliga tidningsaffärer. Det blir mer tydligt med fler tidningar i samma grupper.
Tidningsdesign är något som alltid fascinerat mig lite extra, eftersom det inte bara kräver att det ska vara säljande - det ska även vara funktionellt, läsbart och tilltala läsaren lite extra. Jag menar, om man jämför med en förpackning till ris eller en ostetikett så räcker det med att man säljer in budskapet en gång till kunden, sedan vet den om osten är köpbar eller om det var enkelt att hitta kokinstruktionerna på risförpackningen. Nåja, inte riktigt så kanske, för man måste ju fortfarande vara så tilltalande så att kunden hittar en och inte väljer en annan mer tilltalande nästa gång.
Men när det gäller tidningsdesign, både omslag och innehåll, är kunden mer kräsen. Finner man inte en tidning tilltalande orkar man kanske inte läsa hela, och man köper definitivt inte nästa nummer - konkurrentens är kanske mer tilltalande.
När det gäller omslag...
Det finns olika designtraditioner på tidningsomslag - kika gärna när du står i kassakön nästa gång bredvid en tidningshylla! Jag hittade lite olika tydliga grupper när jag letade efter utländska scrapbooking-tidningar.
Motortidningar - dessa har ofta ett relativt rörigt omslag, gärna med stora, blockiga och kantiga typsnitt. Rött, vitt och svart är dominerande designfärger.
Veckotidningar (ex. Allers, HemmetsJournal, Hänt i veckan) - färgglada, fullspäckade omslag, med stora rubriker som skriker för att överrösta varandra. Texterna ligger antingen på färgplattor eller över bilder. Det är trångt och bökigt, och här går verkligen försöken att hitta just dig som läsare framför det estetiska.
Dator- och tekniktidningar - dessa finns i två olika designgrupper. Dels de som riktar sig till designmedvetna, och dels de som riktar sig till de som bryr sig mer om tekniken. I det första fallet har du ofta vackra produktbilder med sparsmakade, lugna rubriker, i enhetliga färger och inte allt för konkurrerande typsnitt. Teknik-tidningarna däremot valsar iväg mot motortidnings- och veckotidningshållet och blir en symbios av dessa. Men de tenderar ändå att vara renare och enhetligare än de mer skrikiga kusinerna.
Inredningstidningar - självklart en favoritavdelning hos mig. Omslagen är dock relativt blandade, men med ett syfte. De dyrare och exklusivare magasinen visar upp en renare, mer modemedveten design än de lite billigare uppstickarna, som vill knycka sin del av kakan. De billigare magasinen jobbar mer med färgplattor och rubriker som står ut. De mer exklusiva säljer sig på elegans och estetik, och har en renare och lugnare design ofta med glansigt papper.
Tjejtidningar - du gissade rätt. Dominerande färgpaletten är pastell eller karamell med tydlig dominans av rosa i olika nyanser. Tidningarna lockar med klassiska lockbeten, det som brukar gå hem hos tjejer. Hästar, kändisar och kunglig (prinsessig) flärd.
Jakt- och fisketidningar. En brokig skara, som på samma sätt som inredningstidningarna visar på kvalitén på innehållet, eller inriktningen mot målgruppen. De renare och lugnare framsidorna har de exklusiva tidningarna, som satsar på kvalitativt innehåll. Vapentidningarna är en förgrening av denna grupp, som har många likhgeter med motortidningarna designmässigt.
Vad tilltalar dig hos en tidning? Vad är det du faller för när du gör ditt köp? Det beror kanske på vilken sorts läsning du är ute efter. Mys under filt med en kopp te - då följer en exklusiv inredningstidning med hem. Något att läsa på bussen - snabbläst veckotidning. |