En av mina största utmaningar - plocka fram en webbplats inför valet 2002. Den skulle rikta sig i första hand till de som röstade för första gången, och därför ha ett "ungdomligt" uttryck.
Dessutom skulle den gå hem hos politikerna i kommunen, som skulle vara med och presentera sig, samt givetvis delta i debatten. En fin balansgång... val2002.ronneby.se [hösten 2002]

Jag fick chansen att arbeta med två mycket goda vänner i det här projektet. Kate England från Marmalade Moon/Iconfactory, försåg mig med jättefina illustrationer med lokalanknytning, och Dave Brasgalla, Iconfactory, gjorde de härliga "valgubbarna" i eWorld stil.
 Ett informationsblad och två tidningsannonser plockades också fram för att marknadsföra webbplatsen, och nå ut med information om valet till de kommuninvånare som inte har tillgång till internet. Jag var även med och skrev manus till en film om projektet.
Projektrapporten Idén att lägga rapporten ner kom till mej i sömnen. Jag hade kört fast totalt med mina PageMaker-mallar och fick inte fram något konstruktivt alls. Drömde om det på natten, och plötsligt kom jag till att tänka på en upp-och-ner-vänd karta jag sett över Östersjö-regionen, där allt plötsligt såg väldigt "nära" ut, mot vad man var van. Från det kom tanken "det kan hjälpa att vända på det". Sagt och gjort - Val2002-rapporten trycktes på liggande A4, och är nog den friskaste fläkt i projektrapportväg kommunen någonsin sett!
|